Bromsvätska
- DOT 2 tidig standard för trumbromssystem, ej längre använd
- DOT 3 (även känd som SAE J1703) är den äldsta använda typen och består till större delen av trietylenglykolmonometyleter
- DOT 4 är också glykolbaserad men med andra tillsatser såsom boratestrar. Är normen för Europa och är prestandamässigt mycket bättre än DOT 3 avseende kokpunkt men är också aggressivare mot icke anpassade packningar och slangar
- DOT 5 är en silikonbaserad, icke-hygroskopisk bromsvätska som fanns innan DOT 4.
- DOT 5.1 är en senare indelning av DOT 5 klassen för att skilja på silikon- och glykolbaserade vätskor som klarar samma krav. Är den senaste generationen som passerat den silikonbaserade DOT 5 i kokpunkt, men som det inte görs någon vidare reklam för då den för lätt kan förväxlas med namnet på silikontypen. Teoretiskt sett hör de flesta av dagens mest avancerade DOT 4-produkter egentligen till denna klass.
- DOT 6 är EJ en D.O.T.-klassificering än, utan är ett försäljningsnamn från OMP racing för en bromsvätska.
Bromsvätska är en viktig vätska som används i bromssystemet i bilar och andra fordon. Det är en hydraulisk vätska som överför kraften från bromspedalen till bromsoket, vilket sätter bromsen i rörelse. Bromsvätska är vanligtvis gjord av en blandning av glykoler och etrar. Den har hög kokpunkt och låg viskositet, vilket gör den lämplig för användning i bromssystemet. Kokpunkten är viktig eftersom bromsvätskan kan bli mycket varm när den utsätts för friktion vid bromsning, och om kokpunkten är för låg kan det leda till att bromsvätskan kokar och skapar ånga, vilket gör att bromssystemet inte fungerar som det ska. Det är också viktigt att notera att bromsvätska är hygroskopisk, vilket betyder att den drar åt sig fukt från omgivningen. Detta kan leda till att bromsvätskan försämras över tid, vilket gör att dess egenskaper förändras och att den inte längre fungerar som den ska. Därför rekommenderas det att man byter ut bromsvätskan regelbundet, vanligtvis vartannat år eller enligt tillverkarens rekommendationer. Sammanfattningsvis är bromsvätska en viktig komponent i bromssystemet i fordon. Det är en hydraulisk vätska som överför kraften från bromspedalen till bromsoket och är gjord av en blandning av glykoler och etrar. Det är också viktigt att byta ut bromsvätskan regelbundet för att säkerställa att bromssystemet fungerar som det ska.